Kategorie
Blog

Masz postanowienie trwałego efektu? Celuj w przyczynę!

Na przełomie każdego roku większość z nas dokonuje pewnych refleksji. Zdajemy sobie sprawę, że minął kolejny rok, rozmyślamy o minionych wydarzeniach. Nie chcemy, by czas przelatywał nam przez palce i planujemy zacząć go efektywniej wykorzystywać. Wtedy właśnie pojawiają się myśli z postanowieniami noworocznymi….

Najczęstsze plany dotyczą takich kwestii jak rzucanie palenia, odchudzanie się, regularna aktywność fizyczna czy nauka języka obcego. Oczywiście możliwości jest dużo więcej.

Jak wyjaśnić zatem fakt, że niektórym kobietom udaje się realizować skrupulatnie te założenia, zaś innym nie?

Na podstawie wieloletnich doświadczeń i obserwacji, udało mi się wyłonić 4 główne powody tego:

  1. Za dużo postanowień na raz i oczekiwanie, że zmienimy się w jeden wieczór

Nie sposób zmienić całego swojego życia w nocy z 31 grudnia na 1 stycznia. Nie stajemy się inne nagle, choć możemy doświadczyć w życiu czegoś mocnego, co niewątpliwie wpłynie na całe nasze życie. Nasza osobowość, nasz sposób myślenia i działania, nasze przekonania i nawyki, zmieniają się sukcesywnie – o ile oczywiście tego chcemy i mamy postawiony konkretny cel. Transformacja psychiki człowieka to zawsze jakiś proces i im jest się starszym, tym więcej czasu na ogół to zajmuje. I w dalszej perspektywie zmienia się również nasze ciało. Bo ciało zawsze reaguje na to, jakie jest nasze postrzeganie siebie samego oraz tego, co istnieje na zewnątrz nas (napiszę o tym osobny artykuł).

Wybierz sobie zatem jedno, maksymalnie dwa postanowienia, które będziesz realizowała i daj sobie czas na tę przemianę.

  1. Nieszukanie przyczyny problemów

Postanawiasz, że schudniesz 10kg w ciągu miesiąca? Takie podejście zakłada, że zapomniałaś o szalenie ważnej kwestii, a mianowicie o znalezieniu przyczyny swojego problemu. Bo co jest przyczyną tej nadwagi? Nad tym należy się dłużej zastanowić i znaleźć korzeń do wyrwania – czyli to coś, co spowodowało, że zaczęłaś jeść więcej. Bo w gruncie rzeczy nadmiar jedzenia nie jest praprzyczyną nadwagi! Ja to nazywam jedynie przyczyną bliską, czyli taką, która jest bezpośrednim winowajcą, ale w rezultacie to nie ona nim jest. Jest coś wcześniej, czyli źródło przejadania się. Jestem w trakcie pisania poradnika na temat prawdziwych przyczyn naszych problemów, czyli o tym, jak dotrzeć do korzenia i jak uzdrowić sytuację na zawsze. Będziesz mogła pobrać go za darmo już niebawem.

  1. Nieefektywne narzędzia do realizacji postanowień

Ważne pytanie, jakie trzeba sobie zadać, to kwestia, jak chcesz tego dokonać? Jakie konkretnie działania podejmiesz, by to osiągnąć?

Czym zatem powinnaś się kierować wybierając techniki i narzędzia?
Jednym z najważniejszych kryteriów, jakie powinnaś wziąć pod uwagę jest to, aby już sama droga do celu była dla Ciebie przyjemnością! Wiele moich klientek ma taki pogląd (na skutek wcześniejszych doświadczeń), iż odchudzanie się czy przywracanie zdrowia jest trudne i wiąże się z licznymi wyrzeczeniami i nieprzyjemnościami… Lecz wiedz, że myślenie to wynika z faktu, że jak dotąd nie spotkały się ze sposobem, który by był przyjemny i prosty.

Uwierz mi, że takie metody istnieją! Napiszę o tym również osobny artykuł bądź poradnik.

  1. Brak wsparcia ze strony bliskich

Sporym obciążeniem dla wielu kobiet jest to, że ich bliscy nie podzielają ich starań, a jeśli nawet rozumieją ich cele, to nie wspierają ich w tej drodze. Jeśli Ty również borykasz się z tym problemem, to powiedz im, jak jest to dla Ciebie ważne i poproś ich, aby ułatwiali Ci sprawę! Mogą to zrobić na wiele sposobów, np.

  • niepalenie w pobliżu Ciebie papierosów
  • proponowanie Tobie wspólnego treningu czy choćby spaceru
  • unikanie spożywania słodyczy czy innych przekąsek w twoim towarzystwie (a jeszcze lepiej – nie kupowanie produktów, których nie chcesz jeść)
  • chwalenie Cię za wszelkie osiągnięcia
  • dopingowanie i motywowanie Cię do dalszych działań
  • sprawienie Ci prezentu, który ułatwiłby Tobie osiągnięcie efektów (zdrowe produkty spożywcze, rower bądź rowerek stacjonarny, dobre buty do biegania czy sprawdzonej jakości suplementy, konsultacje z dietetykiem/ coachem, który by nad Tobą czuwał, doradzał i edukował Cię w Twojej drodze)

To naprawdę spore ułatwienie i warto o tym porozmawiać z bliskimi.

Myślę, że są jeszcze inne powody, jednak w tych czterech upatruję największą moc w nieosiąganiu rezultatów. Jeśli któryś z powyższych dotyczy również Ciebie, uważam, że powinnaś mocno się temu przyjrzeć i zacząć działać tym razem inaczej. Możesz robić to z powodzeniem sama. Jednak, jeśli nie czujesz się na siłach, by osiągnąć pożądane i trwałe zmiany w zakresie budowania zdrowia i szczupłej sylwetki, służę Tobie wiedzą i doświadczeniem – zarówno w formie bezpłatnej (poradniki i inne artykuły), jak i płatnej (konsultacje stacjonarne/ online oraz warsztaty/ webinary o których na pewno będę Cię na bieżąco informować mailowo).

Mądrości i Zdrowia!

Autor: Ewelina Wieczorek

Psychodietetyk, pedagog i promotor zdrowia.
Nauczyciel zawodu w Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych w Zespole Szkół nr 6 w Szczecinku.
Od 13 lat prowadzi firmę EpiCentrum Zdrowia.
Autorka licznych artykułów o tematyce prozdrowotnej.
Prywatnie żona i mama trójki dzieci.